-
Hva er en reklamasjon?Har du fått belastet et beløp dobbelt, ikke mottatt vare etter bestilling på internett eller er utsatt for svindel på ditt NAF Xtra kredittkort kan du be om å få tilbakebetalt beløpet gjennom reklamasjon. Reklamasjon reguleres gjennom vilkårene for det aktuelle kortet din reklamasjon gjelder for.
-
Jeg ser en reservasjon på mitt kort, hva betyr det?
En reservasjon oppstår i det et kjøp blir utført og kommer til endelig belastning på ditt kort innen maksimum 4-5 dager.
Når du ser at en transaksjon er under overskriften «Reservasjoner» i transaksjonsoversikten på Min side eller i NAF Xtra appen kan du ikke ennå reklamere på transaksjonen. Det er først når beløpet er endelig belastet og registrert som et utført kjøp at du kan reklamere på det. Årsaken til dette er at transaksjonen av ulike årsaker kan bli slettet eller endret før endelig belastning.
-
Når bør jeg sperre kortet mitt?Hvis du har mistet kortet ditt, kortet ditt er stjålet eller det er en uautorisert transaksjon på kortet ditt, må du sperre det så fort som mulig etter at du oppdaget forholdet, slik at ingen flere transaksjoner kan foretas.
Kortet sperrer du enkelt ved å ringe vår døgnåpne sperretjeneste på telefon +47 915 09 718. -
Hvorfor må jeg kontakte brukerstedet/ salgsstedet?Butikken eller nettstedet du har handlet har ansvaret når noe har gått galt med et kjøp. Du må derfor først forsøke å løse problemet direkte med dem.
Hvis du ikke får hjelp fra dem må du reklamere til oss så fort som mulig. I reklamasjonen trenger vi dialogen du har hatt med brukerstedet/ salgsstedet. Vi anbefaler derfor at all kommunikasjon med dem skjer skriftlig.
All dokumentasjon du har fått på saken bør legges ved reklamasjonen, som f.eks. e-post, kvitteringer, leveringsbekreftelse, returkvittering eller henvisning til eventuell telefonsamtale med dem osv. Dette vil bidra til å styrke saken din. -
Hvorfor må jeg politianmelde?Kriminell virksomhet skal alltid politianmeldes. Dersom du mener at noen har tappet kortet ditt for penger skal du alltid politianmelde forholdet.
Hvis kortet ditt er stjålet eller det er foretatt uautoriserte transaksjoner på kortet, må dette også politianmeldes. -
Må jeg betale et reklamert beløp på min kredittkortfaktura?Ved innbetaling kan du trekke fra et reklamert beløp på kredittkortfakturaen, men du må betale eget bruk eller minimumsbeløp som er gjengitt på kredittkortfakturaen
-
Jeg har kjøpt en vare som er forfalsket, defekt eller som ikke er som forventet.Før du oppretter en reklamasjonssak må du først forsøke å løse saken med forretningen eller nettstedet.
Spesielt ved kopivarer:
Det er ikke et krav om at du skal kontakte utsalgsstedet hvis du har mottatt en kopiert/ falsk vare før du oppretter en reklamasjonssak. Men det kreves en ekspertuttalelse fra merkevareleverandør som bekrefter at varen er falsk.
Hvis du har mottatt en kopiert/ falsk vare så er det ikke nødvendig å returnere varen/ tjenesten før du oppretter en reklamasjonssak. Men du skal opplyse om hvor varen/ tjenesten befinner seg.
Du kan tidligst opprette reklamasjonssak 30 dager etter forventet leveringsdato av varen, dette iht. gjeldende regelverk hos Mastercard.
-
Hva gjør jeg hvis jeg ikke har mottatt min bestilte vare eller tjeneste?Du kan opprette en reklamasjonssak hvis du har kjøpt og betalt for en vare som du ikke har mottatt.
Du kan tidligst opprette reklamasjonssak 30 dager etter forventet leveringsdato.
Før du oppretter en reklamasjonssak må du først forsøke å løse saken med salgsstedet/ brukerstedet. Legg ved all dokumentasjon som styrker saken din, som f.eks. ordrebekreftelsen og korrespondanse med salgsstedet/ brukerstedet
-
Jeg har månedlige og gjentakende transaksjoner som jeg ikke kjenner igjen.Gjentakende månedlige transaksjoner er som oftest et abonnement. Slike abonnement kan være at man har takket ja til et godt tilbud eller deltatt i en konkurranse om gavekort, mobiltelefon eller en prøveperiode for et produkt hvor man f.eks. bare betaler porto. Siden man har takket ja til tilbudet, eller deltatt i en konkurranse, har man som oftest også akseptert et midlertidig abonnement og salgsstedets betingelser.
Vi ber deg kontakte brukerstedet/ salgsstedet først for å forsøke løse saken. Dersom du ikke når fram kan vi hjelpe deg med en reklamasjon. -
Jeg har belastninger fra iTunes, Google, Playstation, xBox, Microsoft eller lignendeVed transaksjoner innen kategorien spill, apper eller lignende som kan skrives til et av salgsstedene/ brukerstedene nevnt i spørsmålet over, må du først kontakte salgsstedet.
Vi ber deg gjøre dette uansett om du har en brukerkonto hos dem eller ikke, siden vår reklamasjon styrkes av informasjonen som salgsstedet oppgir. Det er bare kortinnehaveren som kan etterspørre slik informasjon, derfor må du selv kontakte dem.
Hvis du ikke får hjelp fra salgsstedet/ brukerstedet kan vi hjelpe deg med en reklamasjon.
Når du reklamerer må du legge ved en kopi av brukerstedets/ salgsstedets svar så langt det er mulig. -
Jeg har blitt trukket ytterligere et beløp, hva gjør jeg?Dersom du mener du ikke har akseptert etterbelastninger fra hotell/bilutleie/cruise eller annet, kan dette som regel dreie seg om minibar, telefon, drivstoffpåfylling, skader, parkeringsbøter osv. Hvis du ikke får hjelp fra salgsstedet/ brukerstedet kan du reklamere.
I reklamasjonen må det fremkomme hvem du kontaktet, tidspunkt, hvordan kontakten ble foretatt og hva resultatet ble. Legg ved all dokumentasjon som styrker saken, som f.eks. e-post, leiebilkontrakt e.l. -
Levere en reklamasjon?Du kan lese mer om dine reklamasjonsrettigheter og opprette reklamasjonssak ved å besøke reklamasjonsportalen hos Nets.