«I desember ble den en del kjøring og lading på grunn av julestria og i januar kom regningen som vanlig. Så oppdaget jeg en merkelig transaksjon fra noe som så ut som en bedrift lokalisert i Finland. Jeg har aldri i mitt 27 år lange liv reist eller vært i Finland. Så jeg tenkte svindel med en gang, beløpet var på litt over 600 kr også.
Faren min jobber i den lokale banken her, så han rådet meg å ringe kundeservice ettersom jeg hadde betalt med kredittkortet. Jeg ringte dem og fikk kjapt hjelp fra reklamasjonsavdelingen som ba meg fylle ut noen skjemaer og lovet å gi meg tilbakemelding på hva dette merkelige kjøpet gjaldt.
Etter et par dager ringte en hyggelig jente meg og kunne fortelle meg at dette merkelige kjøpet var faktisk noe jeg selv hadde gjort ved å lade elbilen på en lokal ladestasjon som var registrert på et Finsk selskap – dermed kom dette merkelige kjøpet opp. Jeg sjekket litt i kvitteringene min og jo da, beløp og tidspunkt stemte med ladingene mine. Jeg ble veldig lettet! Jeg ble ikke svindlet, og jeg fikk kjapt hjelp fra noen hyggelige mennesker som tydeligvis har god kontroll på det de driver med. Herlig å vite at ting løser seg når man trenger hjelp!»
Priseksempel ved utsatt betaling: effektiv rente 27,16 % v/15.000,- o/12 mnd. Kostnad 1.973,75 kr. Totalt 16.973,75 kr.
Denne historien er basert på ekte hendelser registrert på Kundesenteret, krydret med fiktive karakterer for å bevare kundenes anonymitet.