«Ja, man tenker som regel ikke på slik før man ser blålyset og den du er glad i blir kjørt på sykehus i et fremmed land. Det blir ekstra utfordrende når man ikke kan språket eller vet formalitetene ved en sykehusinnleggelse.

Det skjedde med meg og Kristine i fjor sommer. Vi hadde lenge drømt om å reise til Cuba og bestilt en utvidet reise, inkludert noen dager med cruise og ei ukes tid på øya. Ikke lenge etter at vi ankom øya ble Kristine dårlig. Hun fikk veldig høy feber og hotellet vi bodde på måtte tilkalle ambulanse. Hun ble kjørt i all hast til et privat sykehus og legene konstaterte at hun hadde en alvorlig infeksjon som krevde at hun ble innlagt umiddelbart.

Under innleggelsen måtte jeg fylle ut en del dokumenter og vi ble spurt om vi hadde reiseforsikring. Det var da jeg begynte å kaldsvette, for reiseforsikring hadde vi ikke. Jeg husker vi hadde snakket om dette med banken, men vi hadde ikke fått ut fingeren og tegnet en egen forsikring på det.

Jeg tok en telefon til banken likevel og spurte om vi kunne være forsikret på en annen måte enn med Helårsreiseforsikring. Da spurte rådgiveren meg om vi hadde betalt for reisen med kredittkort. Det hadde vi heldigvis gjort – vi hadde nemlig betalt alt med NAF Xtra. Rådgiveren anbefalte meg å ringe Eika Kredittbank umiddelbart, slik at de kan bekrefte at forsikringen i kredittkortet dekket sykehusoppholdet.

Vi kontaktet kundesenteret med det samme og jeg fikk snakket med en hyggelig dame på forsikringsavdelingen. Hun sjekket at reisen ble betalt med kortet, bekreftet at reiseforsikringen var gyldig og kunne utstede betalingsgaranti ovenfor sykehuset, slik at vi slapp å betale behandlingen fra egen lomme.

Det ordnet seg til slutt, men jeg husker godt det øyeblikket på sykehuset der jeg kaldsvettet og lurte på hvordan vi skulle betale for sykehusoppholdet om vi ikke hadde reiseforsikring. Nå pleier vi alltid å bestille reiser med NAF Xtra, uansett om vi ferierer i utlandet eller her hjemme – da føler vi oss trygge.»


Tilbake